Trends

Kantooralternatieven: opkomende nieuwe manieren om te werken

Leestijd:  3 Minuten

Terugkijkend naar de laatste 30 jaar is het niet moeilijk om een verandering te zien in de manier, waarop wordt gewerkt en die evolutie is nog lang niet voorbij. De globalisering van onze werknemers kwam voort uit de vraag naar een betere levensstijl, waardoor er constant meer vraag is naar grotere en amorfe zakenmodellen en kantoorruimtes.

Om een idee te krijgen wat er qua werk in de toekomst in het verschiet ligt, moeten bedrijven up-to-date blijven met de veranderingen die al gaande zijn. Het toepassen van die veranderingen kan bovendien aanzienlijke voordelen opleveren voor bedrijven, omdat ze naar naar de markt van morgen kijken en daar plannen voor maken

Van ABW naar WLB

Na de opkomst van hot desking in het begin van de 21e eeuw, bracht activity-based working (ABW) creatieve vrijheid en innovatie naar de kantoren van innovatieve techno giganten zoals Google. Nu gaat work-life balance (WLB) een stap verder door rekening te houden met zwangerschapsverlof en vakanties om zowel bedrijven als werknemers echte flexibiliteit aan te bieden.

Deloitte’s 2017 Millenial Survey toonde aan dat het aanbieden van ruimere werkmogelijkheden niet alleen gaat over het aanpassen van werktijden, maar ook over flexibiliteit in waar je werkt. Deze studie stelde dit jaar een toename van 21% vast in het aantal werknemers dat vanuit huis werkt, wat het opnemen van informatie versterkt en de vaste lasten van een bedrijf verlaagt.

Van grote hoofdkantoren naar kantoren overal

Omdat de prijs van onroerend goed in grote steden stijgt en bedrijven zich beginnen te realiseren wat de voordelen zijn van naar behoefte inhuren van werknemers, nemen steeds meer bedrijven afstand van dure acquisities van onroerend goed of huren op de lange termijn. In plaats daarvan is er sprake van een wereldwijde trend naar satellietkantoren, die voor de korte termijn worden gehuurd.

Werknemers profiteren ook van deze verandering in het gebruik van kantoorruimtes, omdat hij veel meer mogelijkheden biedt om in de buurt van klanten te werken, op locaties met openbaar vervoer of bij opkomende markten. Uit onze eigen Great Big Survey blijkt dat 63% van de bedrijven denkt dat ze met lokale kantoren een betere verstandhouding met hun klanten tot stand kunnen brengen, terwijl 64% van mening was dat men hierdoor lokaal talent kon behouden.

Van open plan naar innovatie

Nu globalisatie goed op gang komt is de co-working service op een gunstig moment op de markt gekomen. Openplanconfiguraties en samenwerkingsvergaderingen volstaan niet meer, bedrijven willen nu gebruik maken van personeel met veel meer ervaring en willen het netwerk van hun klanten vergroten. En op dit vlak biedt co-working mogelijkheden. Dit moderne fenomeen is zo overtuigend, dat bedrijven zoals Lloyds Banking Group, PwC en KPMG in hun kantoren ook co-workingopties aanbieden.

Deze toenemende trend is de drijvende kracht onder kleinere bedrijven op de langere termijn. Ongeveer s73% van bedrijven liet ons weten dat ze hun co-workingcontracten hernieuwden omdat ze hierdoor konden uitbreiden zonder extra kosten te maken.

Van herstructureren naar teamdynamiek

Het tijdperk van gewoon herstructureren van management is misschien voorbij. In plaats daarvan stelt het Global Human Capitol Trends-rapport dat bedrijven in toenemende mate gebruik zullen maken van kleinere projectteams, die worden geïnformeerd door experts en op afstand worden aangestuurd in plaats van op de hiërarchieke methode. Zoals, .Canada’s CBC news dat nu de staf inhuurt op basis van de inhoud in plaats van het platform, terwijl een centrale nieuwsredactie elke afdeling aanstuurt.

Samenwerken is het sleutelwoord

Hoe u ook kijkt naar de veranderende aard van het werk, toegenomen transparantie van ideeën en connectiviteit spelen de hoofdrol. Kleinere teams en kantoorruimtes zorgen voor meer ideeën en ervaring die kunnen worden gecombineerd met die van andere bedrijven. Als het managers lukt om de teamspirit te behouden en oog te hebben voor het intermenselijke contact, dan zullen die veranderingen bijdragen aan een succesvol stadium in de constante verandering van de manier waarop mondiaal wordt gewerkt.