Een kameleon die van kleur verandert

Stemmen

Bent u op de werkplek een mobiliser of een synthesiser? En waarom is dit onderscheid van belang?

Leestijd:  4 Minuten

Goed overweg kunnen met collega’s is mogelijk een hele uitdaging… maar wel de moeite waard. Sarah Walker gaat in gesprek met auteur Catherine Stothart over de beste manier om verschillende persoonlijkheidstypes op de werkplek te benaderen

 

Het kantoorleven brengt zo zijn eigen conflicten met zich mee: een teamlid dat er de kantjes vanaf loopt, persoonlijkheden die met elkaar botsen, de collega wiens grenzen tussen werk en vrije tijd vervagen of een persoon die onnodig met de eer van het werk van iemand anders gaat strijken.

Doordat de werkdruk voor de meeste mensen steeds groter wordt en technologie voor een snellere 24-uurscommunicatie zorgt, zou de omvang van aanvaringen op de werkplek groter moeten zijn dan ooit.

Zou het leven niet een stuk eenvoudiger worden als we beter met elkaar zouden omgaan? Leiderschapscoach en consultant Catherine Stothart gelooft dat dit mogelijk is als we ons bewuster worden van de manier waarop we op elkaar reageren.

"Als we communiceren, doen we dit meestal met goede bedoelingen, maar soms kan de manier waarop we overkomen een negatieve impact hebben," legt ze uit. Volgens Stothart heeft iedereen een interactiestijl die in een van de vier categorieën kan worden ondergebracht: die van mobiliser, navigator, energiser of synthesiser.

Deze stijlen zijn gebaseerd op persoonlijkheidstypes die in de jaren 80 zijn bedacht door de psycholoog Linda Berens en zijn op geen enkele manier een inschatting van onze hele persoonlijkheid, maar het verkrijgen van inzicht in deze types en hoe ze in verband staan met onszelf en onze collega’s helpt ons betere communicators te worden. In haar meest recente boek, ‘How to Get on With Anyone’, zet Stothart uiteen hoe dit inzicht uiteindelijk een leukere, conflictvrije werkplek met minder aanvaringen zal opleveren.

1. De mobiliser

Te herkennen aan: mobilisers krijgen dingen graag gedaan en het liefst zo snel mogelijk. Ze komen over als vastberaden, rechtdoorzee en direct. Mobilisers zijn makkelijk te herkennen aan hun snelle manier van praten en bewegen. Ze raken gestrest als ze het gevoel hebben dat er geen actie is ondernomen.

Hoe u het beste met ze communiceert: mobilisers zijn het type mensen dat tijdens lange vergaderingen verwoed de tijd in de gaten houdt. "Ze kunnen soms overkomen als te ongeduldig of veeleisend," vertelt Stothart. "Als u op de werkvloer met een mobiliser overweg wilt kunnen, moet u ze laten weten wat en wanneer u iets gaat doen. Als u zelf de stijl van een mobiliser hebt, kunt u er misschien bewust over nadenken hoe u een versnelling terugschakelt en anderen meekrijgt in uw plannen.

Wat u wel tegen een mobiliser zegt: "Ik zal deze taak vandaag om 17.00 uur af hebben".

Wat u niet tegen een mobiliser zegt: "Ik weet niet wanneer ik daar tijd voor heb, ik geloof niet dat dat haalbaar is."

2. De navigator

Te herkennen aan: navigators zijn planners die graag de tijd nemen om alles in overweging te nemen. Het zijn zeer gerichte, kalme en ordelijke individuen. U herkent een navigator aan zijn of haar werkbenadering, die veel weg heeft van de manier waarop men voor een examen studeert. "Ze kunnen soms traag en betweterig overkomen," zegt Stothart.

Hoe u het best met ze communiceert: "Om op de werkvloer met een navigator overweg te kunnen, moet u ze zover krijgen dat ze hun plan met u bespreken," adviseert Stothart. "Als u zelf een navigator bent, is het belangrijk dat u uw collega’s wat warmte toont en sociale gesprekken aangaat, zodat u niet te serieus overkomt."

Wat u wel tegen een navigator zegt: "Laten we een duidelijk plan afspreken."

Wat u niet tegen een navigator zegt: "Zullen we over een paar andere mogelijkheden brainstormen?"

Een rij potloden

Op de werkvloer kunt u allerlei verschillende persoonlijkheidstypes tegenkomen. Door te begrijpen hoe uw collega’s communiceren, kunt u hun taal beter spreken

 

3. De energiser

Te herkennen aan: de energiser is de cheerleader van het kantoor. Zij storten zich met een ogenschijnlijk grenzeloze hoeveelheid enthousiasme op hun taken en zijn zeer betrokken bij het kantoorleven, of ze nu azen op een grote pitch voor een nieuwe klant of een borrel voor collega’s aan het organiseren zijn. Het zijn meestal innemende en overtuigende individuen, die gestrest raken als andere mensen hun enthousiasme voor betrokkenheid niet delen.

Hoe u het best met ze communiceert: volgens Stothart kunnen energisers ook overkomen als chaotisch, wat andere mensen verwart. Als u goed met een energiser wilt omgaan, moet u een manier vinden om met ze samen te werken. Als u zelf een energiser bent, probeer het dan eens wat rustiger aan te doen en minder te praten.

Wat u wel tegen een energiser zegt: "Dat is een erg goed idee, laten we er verder op ingaan."

Wat u niet tegen een energiser zegt: "Ik vind dat idee maar niets, ik wil er niet bij betrokken worden."

4. De synthesiser

Te herkennen aan: synthesisers streven altijd naar het behalen van de best mogelijke werkresultaten. Voor het behalen van de gewenste resultaten zijn ze bereid tot het uiterste te gaan, door bijvoorbeeld minutieuze aantekeningen tijdens vergaderingen of gedetailleerde powerpointpresentaties te maken. Op deze manier nemen ze de tijd om zoveel mogelijk informatie te vergaren, voordat ze een besluit nemen. Ze kunnen vaak goed luisteren en komen op kantoor over als erg vriendelijke mensen.

Volgens Stothart kunnen ze echter ook besluiteloos en omslachtig lijken. En als ze het gevoel hebben dat hun projecten te weinig tijd of erkenning krijgen, raken ze geïrriteerd.

Hoe u met ze communiceert: "Wees ontvankelijker voor een synthesiser door ervoor te zorgen dat u ze de tijd geeft om aan een project te werken en geef ze gedurende het proces erkenning voor hun inspanningen," zegt Stothart. "Als u zelf een synthesiser bent en graag beter met uw collega’s wilt omgaan, kunt u besluitvaardiger proberen te worden en hen vertellen wanneer u beslissingen neemt."

Wat u wel tegen een synthesiser zegt: "Hoeveel tijd zou je willen hebben om dat af te maken?"

Wat u niet tegen een synthesiser zegt: "Beantwoord mijn vraag met ja of nee."

 


Journaliste Sarah Walker woont in het Verenigd Koninkrijk en schrijft over technologie en het zakenleven

Het boek van Catherine Stothart wordt uitgegeven door Pearson en is getiteld ‘How to Get On with Anyone: Gain the Confidence and Charisma to Communicate with Any Personality Type’