Een wolk en een kantoorgebouw

Trends

De cloud en de toekomst

Leestijd:  4 Minuten

Thuiswerken wordt steeds populairder en de cloud is daardoor belangrijker dan ooit. U kunt er niet meer omheen, schrijft technologiejournalist James Day

 

Als de voorspellingen kloppen, moet de cloud tegen 2020 ondersteuning bieden aan de helft van al het op afstand werkende personeel in de Verenigde Staten(1) en het Verenigd Koninkrijk(2). Onderzoek door Regus’ moederbedrijf IWG wijst zelfs uit dat 53 procent van de mensen minstens 2,5 dag per week ergens anders dan op kantoor werkt. Maar liefst 70 procent werkt minstens één keer per week thuis(3).

Doordat werknemers om steeds meer flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé vragen, is cloud computing essentieel geworden. De mogelijkheden worden ook steeds uitgebreider: werknemers beschikken via de cloud over de beste toepassingen, houden contact met hun collega’s over de hele wereld en krijgen via verschillende apparaten direct toegang tot documenten.

Hoewel sommige bedrijven er wat langer over deden om zich aan deze ontwikkeling aan te passen en de voordelen van werken via de cloud in te zien, zorgen de kostenbesparingen en het efficiëntere gebruik van kantoorpanden ervoor dat de boodschap eindelijk aankomt. De aanzienlijke productiviteitswinsten(4) zijn het bewijs van het toenemende succes van cloud computing.

Laten we eens bekijken hoe de cloud is ontstaan en een aantal recente innovaties onder de loep nemen waarmee bedrijven gemakkelijker flexibel kunnen werken.

Het ontstaan van de cloud

In de jaren negentig brachten applicatiebeheerders (ASP’s, application service providers) webtoepassingen op de markt. De technologie was nog niet ver ontwikkeld en netwerken beschikten nog niet over genoeg capaciteit, maar deze ontwikkeling liet wel zien dat de cloud potentie had.

Toen kwam Java, waardoor toepassingen via een webbrowser konden worden gebruikt. Men besefte dat het echt mogelijk zou zijn om toepassingen op afstand beschikbaar te maken via internet. Tien jaar later was Java veel verder ontwikkeld en werd het internet het beste netwerk ter wereld.

Medewerkers vertrouwden niet alleen meer op het IT-netwerk van het bedrijf, maar gingen op zoek naar betere tools om taken uit te voeren. Voor die tijd waren IT-beheerders kasteelheren: ze hadden een slotgracht om hun domein heen gebouwd en gegevens en toepassingen in hun kasteel opgesloten, maar nu begonnen ze terrein te verliezen.

Uiteindelijk wonnen de gebruikers de strijd, omdat de nieuwe tools ze productiever maakten. De cloud werd vanaf dat moment het onmisbare hulpmiddel van deze tijd.

Hybride cloud versus multicloud

Tot wel 70 procent van het netwerkverkeer wordt nu naar buiten het bedrijf gestuurd(5) en aangestuurd door flexwerkers. De hybride cloud is een van de manieren waarop IT-afdelingen hiermee omgaan. Hierbij werken openbarecloudproviders zoals Amazon Web Services en Google Cloud Platform onafhankelijk van elkaar, in theorie in perfecte harmonie, naast de eigen IT-infrastructuur van het bedrijf.

Zo kunnen bedrijven gevoelige gegevens in een eigen cloud opslaan en ondertussen gebruikmaken van de middelen die beschikbaar zijn via openbarecloudtoepassingen. Flexwerkers profiteren op deze manier van beide oplossingen.

De multicloud is een recente innovatie waarmee thuiswerkers zelf de beste toepassingen en services kunnen kiezen bij meer dan één openbarecloudprovider tegelijk. Ze maken als het ware hun eigen mix van de beste oplossingen.

Een cloud vol tandwielen

Cloud computing biedt aanzienlijke productiviteitswinsten

 

Cloudcompatibiliteit op verschillende apparaten

Eindgebruikers hebben via nagenoeg elk apparaat toegang tot een volwaardige virtuele werkruimte in de cloud, of dat nu op een desktop, laptop, smartphone of tablet is. Op deze manier kunnen medewerkers zo efficiënt mogelijk werken.

Daarnaast heeft het een enorm positieve impact op tijdmanagement. Waarom zouden werknemers nog in de spits naar het werk rijden terwijl ze ook op afstand kunnen werken totdat het verkeer weer wat rustiger is?

Bedrijfscommunicatie in de cloud

Bedrijfscommunicatie in de cloud is net als WhatsApp Business een manier om als medewerkers samen te werken zonder tijd te hoeven besteden aan het schrijven van e-mails of het houden van onnodige vergaderingen. Werktaken kunnen op deze manier sneller en efficiënter worden uitgevoerd.

Een kwalitatieve zakelijke berichtenservice heeft meer te bieden dan een gemakkelijk manier om te chatten. De service moet naadloos op alle apparaten werken, over opties als spraak- en video-oproepen beschikken en volledig veilig worden ondersteund via de cloud.

Het draait allemaal om snel en informeel contact, dus het is geen verrassing dat al deze platformen buzzword-achtige namen hebben. Fuze, Flock en Slack zijn al gevestigde favorieten voor eindgebruikers omdat ze gebruiksvriendelijk zijn en nauwelijks installatie vereisen.

Internet of Things en de cloud

Het Internet of Things (IoT, ook wel het ‘internet der dingen’) beschrijft welke apparaten met een netwerk zijn verbonden. Dit hoeven niet alleen traditionele apparaten zoals computers te zijn, maar kunnen ook camera’s, thermostaten en microfoons zijn. De gegevens die door deze apparaten worden verzameld, worden in de cloud verwerkt. Dit betekent dat medewerkers die gebruikmaken van de cloud, toegang hebben tot de gegevens en deze kunnen gebruiken zonder op locatie aanwezig te hoeven zijn.

In de productiesector moeten machines bijvoorbeeld voortdurend optimaal presteren. Vroeger moesten er getrainde ingenieurs aanwezig zijn om het proces in de gaten te houden, maar tegenwoordig kan er met behulp van IoT-sensoren vanaf elke gewenste locatie worden gekeken naar variabelen zoals temperatuur, energieverbruik en vochtpercentages.

De impact ervan is ook op kantoor te zien. Sommige bedrijven maken voor administratieve functies gebruik van virtual assistants(6). Het IoT kan ze helpen taken uit te voeren waarvoor vroeger iemand op locatie aanwezig moest zijn.

Neem bijvoorbeeld het kantoor van Upwork(7), een internationaal freelancingplatform. Hier worden werknemers en bezoekers verwelkomd door een virtuele receptionist, door middel van een combinatie van iPads en telerobots met een internetverbinding. De virtual assistant kan ze inchecken en zelfs een flesje water aanbieden terwijl het aanwezige personeel ervan op de hoogte wordt gesteld dat er iemand bij de receptie staat.

 


James Day is een technologiejournalist die in Groot-Brittannië woont

Bronnen:

(1) https://www.verdict.co.uk/half-us-workforce-will-work-remotely-2020-need-5g-internet/

(2) http://smallbusiness.co.uk/half-uk-workforce-remotely-2020-2540827/

(3) http://www.iwgplc.com/

(4) https://www.inc.com/scott-mautz/a-2-year-stanford-study-shows-astonishing-productivity-boost-of-working-from-home.html

(5) https://www.zscaler.com/blogs/corporate/three-phases-cloud-evolution

(6) https://www.upwork.com/hiring/admin-support/why-you-need-a-virtual-assistant-5-tips-for-success/

(7) https://www.upwork.com/?gclid=Cj0KCQjwuYTYBRDsARIsAJnrUXB9OkitLif5uuUIi9h-ZIx1R-Ttn98TV9yMNjKtZ62v6j41qi_hGwAaAlGfEALw_wcB