Productiviteit

Welzijn deel twee: 5 snelle mindfulness‑oefeningen voor de werkplek

Reading Time: 3 minutes

Er is een reden waarom zoveel mensen ‘mindfulness’ omarmen. Deze oude boeddhistische praktijk is meer dan het lijkt en veel bedrijven worden zich bewust van de potentiële gezondheidsvoordelen. Recente studies hebben aangetoond dat mindfulness-oefeningen in je dagelijkse routine de aanmaak van het stresshormoon cortison verlagen en gevoelens van angst en vermoeidheid verminderen. Enkele van deze technieken gedurende de dag uitproberen kan je daarom helpen om een effectievere balans tussen werk en privé te bereiken.

Aangezien je geen specifieke tools nodig hebt voor deze oefeningen, kun je ze op weg naar je werk of op de terugweg uitproberen of zelfs aan je bureau. Hier zijn vijf snelle mindfulness-activiteiten die je gemakkelijk in je dagelijkse leven kunt opnemen.

 

Eén minuut meditatie

Sluit je ogen en adem langzaam in en uit. Concentreer je op het opkomen en dalen van je borstkast en probeer niet aan andere dingen te denken. Herken andere gedachten die in je hoofd opkomen, laat ze los en breng je focus terug naar je ademhaling.

Mindful luisteren

Het is makkelijk om tijdens gesprekken af te dwalen. In plaats van je antwoord al te formuleren terwijl je collega nog steeds praat, maak je je hoofd leeg en luister je echt naar wat gezegd wordt. Probeer niet te denken over je to-do-lijst, je plannen voor de avond of eerdere gesprekken, probeer gewoon aanwezig in het moment te zijn. Het helpt je om meer informatie te verkrijgen en kan ook je relaties op de werkplek helpen verbeteren.

Het observatiespel

Kies een voorwerp in de buurt (een potlood, je computermuis of zelfs je stropdas) en focus er een minuut op. Stel je voor dat je het voor het eerst ziet. Let goed op de vorm, de structuur en de constructie. Dit kan je helpen om je gedachten leeg te maken en opnieuw te verbinden met de alledaagse voorwerpen om je heen.

Blijf in het moment

Kies een voorwerp dat je altijd gebruikt – bijvoorbeeld de waterkoker in de kantoorkeuken – en gebruik het als een focuspunt voor een moment van aandacht. Denk na over hoe het voelt tegen je huid, hoe het werkt en waarvoor je het gebruikt. Bedenk bijvoorbeeld hoe geweldig het is dat een waterkoker in een kwestie van minuten water kan koken en hoe fijn het is dat je toegang hebt tot schoon water en elektriciteit.

Neem een pauze in de natuur

Je moet hiervoor wel opstaan en van je bureau weg gaan, maar je zal je stukken beter voelen. Maak tijdens je koffie- of lunchpauze een wandeling in een nabijgelegen park of een groene omgeving. Laat indien mogelijk je telefoon en andere elektronische apparaten achter op kantoor en gebruik deze tijd om op de natuurlijke wereld om je heen te letten en te luisteren. Dit is een gezonde oefening voor zowel geest als lichaam, want je zult zelf ook profiteren van de fysieke beweging en de kans om frisse lucht te scheppen.