A woman playing a violin in an office meeting room

Productiviteit

Wilt u productiever zijn? Laat dan van u horen

Leestijd:  4 Minuten

Is een rumoerige werkplek niet bevorderlijk voor uw productiviteit? Misschien is het niet zo erg als u denkt… Matt Burgess doet verslag

 

Niet elk geluid wordt op dezelfde manier gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt de Nederlandse vestiging van Plantronics, producent van Bluetooth-headsets en kantoortechnologie, op veel andere moderne werkplekken: open ruimtes stimuleren gesprekken, door banken en barkrukken vinden er informele ontmoetingen plaats en natuurlijk licht komt binnen door ramen van de vloer tot het plafond.

Maar als u iets beter kijkt, zijn er verschillen. Het gebouw is zo ontworpen dat de hoeveelheid geluid die er wordt weerkaatst tot een minimum wordt beperkt. “We zijn geprogrammeerd om te letten op gesprekken en ons brein probeert onbewust gesprekken te koppelen, of we dat nou weten of niet”, zegt Robert Manassero, Global Product Marketing Manager bij Plantronics. In kantoren vormt de helderheid waarmee we gesprekken om ons heen horen volgens hem de grootste afleiding met betrekking tot geluid, iets wat Manassero ‘speech intelligibility’ noemt.

Plantronics heeft daarom zijn kantoor in Hoofddorp zo ontworpen dat geluidshinder tot een minimum wordt beperkt. Het tapijt, gemaakt van gerecyclede visnetten, absorbeert geluid en er zijn op subtiele wijze patronen toegevoegd om mensen weg te leiden van bureaus waar anderen werken. Water in het gebouw zorgt voor een kalmerend achtergrondgeluid en kristalvormige muren buigen geluid af. Manassero vertelt dat in de plafonds ook een speakersysteem is aangelegd dat waarneemt wanneer er hard wordt gepraat en dit compenseert door de natuurlijke geluiden van water en achtergrondgeluid te versterken.

Het juiste geluid

Het lijkt misschien tegenstrijdig om storend geluid te maskeren met meer geluid, maar deze methode wordt wetenschappelijk ondersteund. Geluiden die rondom medewerkers te horen zijn, kunnen de productiviteit en kwaliteit van de werkzaamheden bevorderen. “Het foutenpercentage van personen kan met 4 tot 41 procent toenemen in een omgeving waarin voornamelijk wordt gepraat ten opzichte van een omgeving waarin het stil is”, zegt Laurent Galbrun, assistent-professor in de akoestiek bij de School of Energy, Geoscience, Infrastructure and Society van de Heriot-Watt University. Het reduceren van de hoeveelheid door mensen geproduceerd geluid rond personen die aan het werk zijn, kan deze personen helpen dingen gedaan te krijgen.

“Geluid heeft de neiging de nauwkeurigheid en snelheid van prestaties nadelig te beïnvloeden, vooral in het geval van mentaal zware taken”, voegt James Szalma, van de afdeling Psychologie van de University of Central Florida, hieraan toe. Voor sommige eenvoudige taken van een laag niveau maakt de hoeveelheid geluid niet uit. Galbrun voegt eraan toe dat taken waarvoor het kortetermijngeheugen wordt gebruikt meestal positief worden beïnvloed door geluiden te maskeren die in een werkomgeving te horen zijn.

“Waar het geluid door wordt veroorzaakt is van belang. Natuurlijke geluiden genieten meestal de voorkeur boven door mensen geproduceerde geluiden of kunstmatige geluiden”, zegt Galbrun. Een in 2015 uitgevoerd onderzoek dat gepubliceerd werd in het Journal of the Acoustical Society of America toonde aan dat medewerkers meer baat hebben bij natuurlijke geluiden, zoals stromend water, dan bij de witte ruis waar kantoren decennia lang op vertrouwd hebben(1). Witte ruis wordt gecreëerd door geluiden van verschillende frequenties te combineren die het menselijk oor kan waarnemen. Het is effectief voor het blokkeren van geluid, maar is niet het meest kalmerende geluid. Achtergrondgeluiden, of dat nou natuurlijke omgevingsgeluiden zijn of witte ruis, kunnen ook voorkomen dat gesprekken in een grotere ruimte worden verspreid, waardoor tijdens het proces de privacy verbetert.

Geluidsgolven die een oor binnenkomen

Het verkeerde geluid

Verblijven in een omgeving die te luidruchtig is, kan gevolgen hebben voor de gezondheid die verder gaan dan gehoorverlies. Het European Agency for Health and Safety zegt dat het veelvuldig overgaan van een telefoon, iemand die constant praat of het gebrom van een airconditioning voor extra stress op het werk kunnen zorgen(2). Volgens een onderzoek uit 2018 van het National Institute for Occupational Safety and Health hadden elk jaar 22 miljoen Amerikaanse werknemers last van harde geluiden tijdens hun werk en veel van deze werknemers hadden tevens last van een hoog cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk(3).

Maar gewoon al het geluid uit kantoren weghouden, iets dat bijna onmogelijk is, is misschien ook niet goed voor de productiviteit. Uit een onderzoek van het Journal of Consumer Research dat in 2012 werd gepubliceerd, bleek dat werknemers creatiever waren bij een gemiddeld geluidsniveau (70 decibel) in vergelijking met een laag niveau (50 decibel) van achtergrondgeluiden. Toen het geluidsniveau hoger werd dan 85 decibel had dit ernstige gevolgen voor de productiviteit. In de geluidsverordeningen van het VK staat dat werkgevers bij een gemiddeld geluidsniveau van 85 decibel gehoorbescherming moeten verstrekken en moeten zorgen voor stille plekken. Het is onwaarschijnlijk dat de meeste kantoren een gemiddeld niveau van 85 decibel halen – ongeveer hetzelfde volume als een dieseltruck die met 65 km/u op 15 meter van u rijdt – gedurende een volledige werkdag, maar dat betekent niet dat kantoorgeluid niet storend is.

Geluidstactieken

Kantoorruimtes kunnen worden verbeterd om het geluidsniveau te verlagen. “De effectiefste kantoorindeling is de indeling die gebruikmaakt van verschillende tactieken”, zegt Manassero. Hij legt uit dat er drie hoofdtechnieken zijn: absorberen, blokkeren en maskeren. Elk van deze technieken biedt een ander voordeel. Zachte materialen kunnen geluiden absorberen, maar kantoorontwerpers gebruiken steeds meer glas en hout dat milieuvriendelijker is, maar slechter voor het geluid. Geluiden kunnen worden geblokkeerd met meer kantoormeubilair en geluiden kunnen worden gemaskeerd met andere achtergrondgeluiden. “Door binnen planten te gebruiken, kan het geluidslandschap verbeteren”, zegt Galbrun. De meeste van deze zaken kunnen niet door afzonderlijke medewerkers worden bereikt. Het zijn de werkgevers en officemanagers die de wijzigingen moeten doorvoeren.

Maar er is één belangrijk ding dat een individu kan doen om het geluid om hem heen te verbeteren: een koptelefoon opzetten. “Mensen die in een lawaaiige werkomgeving in een hokje werken, kunnen het beste een koptelefoon met ruisonderdrukking opzetten om het geluid te dempen”, zegt Szalma. “Dit is niet 100 procent effectief, maar kan sommige mensen in sommige kantooromgevingen helpen.” Er hoeft niet naar muziek te worden geluisterd. Een aantal websites, apps en bedrijven (zoals Noisli(4) en SimplyRain(5)) bieden gratis omgevingsgeluiden aan. Deze geluiden variëren van windvlagen tot vogelgezang.

En er is goed nieuws voor werkgevers die zich zorgen maken dat koptelefoons medewerkers zullen afleiden van hun werk in plaats van hen meer ruimte te bieden om na te denken. Een onderzoek van de University of Windsor uit 2005(6) toonde aan dat softwareontwikkelaars van Canadese bedrijven gelukkiger leken en beter werk leverden als ze naar muziek luisterden. De conclusie van het onderzoek was: “Als het luisteren naar muziek in de werkomgeving door projectleiders wordt gestimuleerd en de werknemers vatbaar zijn voor het luisteren naar muziek, dan heeft het luisteren naar muziek zeker een positief effect.” Tijd om een koptelefoon op te zetten.


 

Matt Burgess is een bekroonde Britse journalist en auteur die voor Wired Magazine in het Verenigd Koninkrijk werkt

Bronnen:

(1) https://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/business/LESIUKarticle2005.pdf

(2) https://www.iosh.co.uk/Books-and-resources/Our-OH-toolkit/noise.aspx

(3) https://uk.reuters.com/article/us-health-noise-hypertension-lipids/noisy-workplace-tied-to-high-blood-pressure-and-high-cholesterol-idUKKCN1HC2B9

(4) https://www.noisli.com/

(5) https://rain.simplynoise.com/

(6) http://web4.uwindsor.ca/musicandwork