Trends

Bijzondere zakelijke voordelen die echt werken

Er is meer nodig dan een dik salaris om onze medewerkers tevreden te houden. Uit een recent onderzoek bleek dat 57% van de mensen de extraatjes en secundaire arbeidsvoorwaarden bijzonder zwaar laten meewegen bij het kiezen van een baan. Ongeveer 80% zei zelfs dat ze liever nieuwe werknemersvoordelen kregen dan een loonsverhoging. Nu werkgevers aanhaken op deze trend, worden veel extraatjes bij een baan nóg creatiever en verleidelijker gemaakt. Ondernemingen moeten immers met elkaar de concurrentieslag aangaan om de beste werknemers aan te trekken en vast te houden. Hier zijn een paar van onze favorieten.

Paarse munten.Ondanks de naam, hoeven deze munten niet per se paars te zijn. Het hoeven zelfs helemaal geen munten te zijn. Toch is het principe achter dit innovatieve plan van de Singaporese dating-app startup, LunchClick, simpelweg briljant. Werknemers geven hun collega’s een zogenaamde Paarse Munt, telkens wanneer ze iets goeds doen. De munten kunnen vervolgens ingewisseld worden voor beloningen variërend van bioscoopkaartjes tot vrije uren.

Fitnesslessen. We weten allemaal dat een goede gezondheid van werknemers belangrijk voor de zaak is. Er zijn echter steeds meer bedrijven die verder gaan dan de standaard wellness-plannen en die fitnesspakketten aanbieden die passen bij hun sfeer, ethos en diversiteit. Zo biedt SWIFT, een wereldwijd bedrijf voor financieel berichtenverkeer, zijn werknemers yoga, pingpong, zwemmen en Qigong.

Extreme activiteiten. U mag verwachten dat een creatieve start-up met creatieve extraatjes voor zijn personeel komt. Wat u waarschijnlijk niet zou verwachten, is dat een scherp, vooruitstrevend zakelijk communicatiebedrijf, zoals Zuid-Afrika’s Missing Link, gratis tatoeages aanbiedt, of dat Dropbox een muziekstudio voor zijn medewerkers heeft gebouwd. Maar dat doen ze! Ze weten namelijk dat extraatjes zoals deze zowel persoonlijke expressie als creatieve vrijheid onder hun werknemers stimuleert, terwijl ze nog steeds zijn verbonden met hun merkidentiteit.

Life coaching en carrièrebegeleiding. Bij het Amerikaanse projectmanagement softwarebedrijf Asana draait alles om het helpen van mensen dingen gedaan te krijgen. Dat is duidelijk te zien in de extraatjes die dit bedrijf zijn werknemers biedt. Al hun medewerkers hebben toegang tot managementcursussen en life coaching buiten het werk om ervoor te zorgen dat ze hun potentieel optimaal benutten, zowel in hun loopbaan als in hun persoonlijke leven.

Reizen. Het leven begint en eindigt niet op kantoor. Bij die gedachte horen passende arbeidsvoorwaarden. Dit betekent het stimuleren van downtime en escapisme en dat in combinatie met een liefde voor het vak. Burton bijvoorbeeld, de leverancier van snowboarduitrustingen, biedt gratis skipassen. Airbnb op zijn beurt geeft medewerkers een jaarlijkse toelage van $ 2.000 om de wereld rond te reizen en te overnachten bij een Airbnb-verhuurder.

Gezinsbegeleiding.Het behouden van een goede werk-privébalans is niet gemakkelijk en stress kan soms het gezinsleven binnensluipen. Een Indisch bedrijf voor IT-diensten, RMSI, heeft moedige stappen ondernomen om dit probleem aan te pakken met ouderschapsadvies, relatietherapie en sessies over kinderpsychologie. Ze hebben ook fotografie-, schilder- en gitaarlessen als een vorm van kunsttherapie.

Tijd en gelegenheid voor een middagdutje. Met al deze werk- en vrijetijdsactiviteiten, wilt u misschien gewoon af en toe een dutje doen. Studies suggereren inderdaad dat alleen al in de VS, de kosten van vermoeidheid op het werk 411 miljard dollar bedragen. Verschillende bedrijven, waaronder Google en Hootsuite, zijn dit probleem aan het bestrijden met rustruimtes waar hun werknemers door de dag heen zich even kunnen terugtrekken voor een dutje.

Personeelsvoordelen en extraatjes draaien steeds minder om traditie en conventie, maar meer om nét die ene stap verder gaan. Aarzel dus niet om uw werknemers een deal te bieden die voor hen werkt en u zult zien dat het ook voor uw bedrijf wonderen kan doen.