An overhead view of school books, pens and hands

Productiviteit

Er valt nog veel te leren: hoe u uw hersenen kunt hacken

Leestijd:  6 Minuten

De moderne geest wordt makkelijk afgeleid, wat betekent dat geheugenvaardigheden achterop zijn geraakt. Matthew Jenkin kijkt naar de manieren waarop mensen hun leerpatronen opnieuw kunnen uitvinden om hun productiviteit te verbeteren

 

In het voorjaar van 2006 werd Joshua Foer tot de Amerikaanse geheugenkampioen bekroond toen hij een nieuwe record vestigde in het evenement ‘speed cards’: hij wist de volgorde van een geschud kaartspel van 52 kaarten in één minuut en 40 seconden te herroepen. Deze verbazingwekkende prestatie van mentale atletiek was echter niet het resultaat van zijn genialiteit. Het was het resultaat van een training van een jaar in een oude geheugentechniek die ook wel bekendstaat als de methode loci of het ‘geheugenpaleis’.

Het geheugensteuntje, bekend van de Grieken en Romeinen die het gebruikten om lange, ingewikkelde redevoeringen te onthouden, combineert visualisaties met het gebruik van ruimtelijk geheugen: vertrouwde informatie over iemands omgeving. En de techniek is niet alleen voor geheugenatleten. Het kan iedereen helpen hun geheugen te verbeteren. Een onderzoek uit 2017(1) kwam tot de conclusie dat na slechts zes weken training niet-atleten soortgelijke prestaties met hun geheugen konden bereiken.

Het belang van leren

Van het geven van perfecte presentaties tot het trainen van een nieuwe vaardigheid, de toepassingen voor leren in de context van werkplekken liggen voor de hand. Dus waarom gebruiken we deze en andere zeer effectieve methoden nog niet om beter te leren? En waarom is het nodig dat we op zoek gaan naar nieuwe manieren van leren om productiever te worden in ons werk?

Volgens de experts is dat nodig omdat onze huidige aanpak van leren fundamenteel niet deugt. De theorie van ‘leerstijlen'(2) die populair bij leraren is (het idee dat sommige mensen visuele of auditieve leerlingen zijn), werd onlangs ontkracht door wetenschappers die niet geloven dat er bewijs is dat het afstemmen van lessen op het individu het leren verbetert.

Het formele onderwijs slaagt er ook niet helemaal in om mensen voor te bereiden op de eisen van de moderne wereld, beweert dr. Tomas Chamorro-Premuzic. De bedrijfspsycholoog legt uit dat de traditionele, lineaire benadering van het overdragen van kennis van de ene persoon naar de andere de moderne, digitaal onderlegde leerlingen met een korter concentratievermogen niet meer uitdaagt(3).

"We moeten toewerken naar een meer ervaringsgerichte vorm van leren", zegt hij. "Als we kijken naar het succes van projecten zoals TED, dat echt onderwijs en entertainment combineert, werken [de presentaties] omdat ze korter en beknopter zijn, maar er is een hoop werk gestoken in het benadrukken van de kernboodschappen en het vertellen van een verhaal en ervaring zodat mensen het zich allemaal later nog zullen herinneren."

Leergierige dieren

Door de snelle technologische en maatschappelijke veranderingen in de moderne wereld zal er nu meer vraag zijn naar werknemers die zich kunnen aanpassen en willen leren in plaats van werknemers die alleen maar over technische expertise beschikken. Bedrijven zoals Google hebben bijvoorbeeld aangegeven dat ze het belangrijkste vinden dat iemand een ‘leergierig dier’ is bij het aannemen van werknemers(4).

Gelukkig betekent neuroplasticiteit(5), het vermogen van de hersenen om zichzelf zowel fysiek als functioneel te reorganiseren, dat volwassenen hun diepgewortelde leerpatronen kunnen hervormen door gerichte aandacht, vastberadenheid en hard werken. Dus als de moderne werknemer moet leren om up-to-date te blijven of anders achterblijft, welke praktische methoden kunnen ze gebruiken om geconditioneerde manieren van leren uit de weg te ruimen?

Een leerling die over zijn boeken leunt

Leren stopt niet na het afstuderen

 

Culturele overwegingen

Het is belangrijk om eerst te weten te komen welke rol cultuur speelt in hoe we leren. Hoewel dingen uit het hoofd leren misschien wel de meest populaire methode is in Oost-Aziatische landen zoals China en Zuid-Korea, zijn er aanwijzingen dat het niet de enige factor is voor de hoge scores van kinderen in internationale tests.

Uit een onderzoek van het Institute of Education(6) blijkt dat kinderen van immigranten uit deze landen, zelfs wanneer ze ergens anders zijn opgeleid, nog steeds net zo hoog scoren binnen schoolsystemen die niet beter zijn dan gemiddeld.

Dr. John Jerrim, auteur van het onderzoek, concludeert dat "de opvattingen en overtuigingen van Oost-Aziatische ouders bij hun kinderen een belangrijke bijdrage leveren aan hun hoge academische prestaties".

Nu kantoren een toenemend multicultureel karakter krijgen, wat is de impact van samenwerken met collega’s van over de hele wereld wier benadering van leren radicaal anders kan zijn? Uit onderzoek is gebleken dat er voordelen verbonden zijn aan meer diverse teams.

In een McKinsey-rapport uit 2015(7) van 366 overheidsbedrijven blijkt dat bedrijven in het hoogste kwartiel voor etnische en raciale diversiteit in management 35 procent meer kans hadden op financieel rendement boven hun branchegemiddelde.

Werken met mensen die anders zijn dan u, kan uw hersenen ook uitdagen om oude denkwijzen te overwinnen en prestaties te verbeteren. In een onderzoek met nep-juryleden dat in het Journal of Personality and Social Psychology is gepubliceerd, ontdekten wetenschappers dat etnisch diverse teams zich beter konden concentreren op feiten(8).

In een ander onderzoek, dat in Economic Geography is gepubliceerd, concludeerden de auteurs dat bedrijven die door cultureel diverse leidinggevende teams worden gerund innovatiever waren en meer geneigd zijn om nieuwe producten te ontwikkelen dan degenen in een homogeen team(9).

Dr. Chamorro-Premuzic is van mening dat het ontwikkelen van inzicht in het gedrag van collega’s uit andere culturen en landen een talent is dat zeer gewild is in de moderne wereldberoepsbevolking. "Het belangrijkste voordeel hiervan is dat we beter in staat zijn om te communiceren met veel meer mensen", zegt hij. "Wanneer u iemand op een diplomatieke missie of missie voor de ontwikkeling van het bedrijf naar het buitenland stuurt, wilt u dat die persoon niet alleen de taal spreekt, maar ook begrijpt wat mensen belangrijk vinden in een ander land."

"Dat is een belangrijk soort leren en is zeer gewild bij de mensen die deel uitmaken van de veelgevraagde, cognitieve elite van kenniswerkers, die feitelijk niet alleen de mogelijkheid hebben om op verschillende plaatsen te leven, maar dat ook willen doen."

Vindingrijke aanpak

Het is uiteraard lastig om over leren te praten zonder naar het geheugen te kijken. De loci-methode is slechts één manier waarop Jan Modaal zijn hersenen kan hacken om de focus te verbeteren en uiteindelijk productiever te worden in zijn werk. Volgens Bradley Love, hoogleraar Cognitieve en beslissingswetenschappen in experimentele psychologie aan de UCL, heeft het uitzoeken van informatie een enorme invloed op retentie.

Het is een methode die in eerste instantie contra-intuïtief aanvoelt, met name voor degenen onder ons die gewend zijn om de avond voor een examen of presentatie te moeten blokken. Love beweert dat hoewel dit effectief kan zijn om informatie op korte termijn terug te halen, het onwaarschijnlijk is dat het je helpt om die kennis echt op te doen en het je maanden of jaren later nog te herinneren.

Context is ook erg belangrijk(10). Als u bijvoorbeeld een presentatie aan het voorbereiden bent, probeer dan in uw hoofd de omgeving opnieuw te creëren waarin u zich op die dag zult bevinden. "Het klinkt vreemd, maar als ik echt een grote presentatie geef tijdens een conferentie, zelfs als ik het niet doe in die ruimte, zal ik een soortgelijke ruimte vinden en erin lopen, naar de lessenaar gaan, me de presentatie voorstellen en het begin van de presentatie voorstellen", legt Love uit. "Het is een realistischere training en ik onthoud eerder wat ik moet zeggen, omdat ik me ook in de context bevind waarin ik het zal doen."

Afleidende momenten

Afleiding is een groot obstakel voor moderne leerlingen, voegt Love eraan toe, en beweert dat veel mensen de kosten onderschatten die afleiding met zich meebrengt voor de productiviteit. "Korte afleidingen lijken niet veel, maar als je ze optelt, ben je 25 procent van je dag kwijt, 10 minuten of 30 seconden per keer", zegt hij. "Iedereen denkt een geweldige multitasker te zijn, maar niemand is dat echt. Wat mensen denken dat goed aanvoelt, is niet altijd goed voor prestaties. Dus let op wat echt werkt voor uzelf."

In een artikel dat in de Harvard Business Review(11) is gepubliceerd, bevelen experts een driedelige methode aan om mensen te helpen hun focus te verbeteren. Paul Hammerness, assistent-professor in de psychiatrie aan de Harvard Medical School, en Margaret Moore, oprichter en CEO van Wellcoaches Corporation, beweren dat de techniek u zal helpen om minder afgeleid te worden. Bij deze techniek moet u zich eerst bedenken welke opties u hebt, vervolgens haalt u diep adem en overweegt u deze opties, en ten slotte maakt u een doordachte keuze uit de opties.

Ook is aangetoond dat slaap(12) en mindfulnessmeditiatie(13) het leren stimuleren door de concentratie en het geheugen te verbeteren. Maar welke methode u ook kiest, intentie is cruciaal voor succes. Dus volg uw passies, want "mensen leren het meest wanneer hun eigen waarden en interesses aansluiten bij hun taken, rol of baan", volgens Dr. Chamorro-Premuzic. Deze twee dingen klinken misschien erg intuïtief en voor de hand liggend, maar het zijn de belangrijkste redenen waarom mensen niet meer leren; ze weten namelijk niet waar ze goed in zijn en ze werken in het verkeerde vakgebied."


 

Matthew Jenkin is een Britse freelance journalist en voormalig redacteur van Guardian Careers, de online community voor werkzoekenden en carrièreswitchers van krant The Guardian

Bronnen:

(1) http://dx.doi.org/10.1016/j.neuron.2017.02.003

(2) https://www.theguardian.com/education/2017/mar/12/no-evidence-to-back-idea-of-learning-styles

(3) http://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/

(4) http://www.businessinsider.com/this-one-trait-will-help-you-get-hired-by-google-2016-7?IR=T

(5) https://www.huffingtonpost.com/debbie-hampton/the-10-fundamentals-of-re_b_9625926.html

(6) https://www.theguardian.com/world/2014/oct/09/east-asian-school-success-culture-curriculum-teaching

(7) https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/why-diversity-matters

(8) https://hbr.org/2016/11/why-diverse-teams-are-smarter

(9) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/ecge.12016

(10) http://gocognitive.net/interviews/effect-context-memory

(11) https://hbr.org/2012/01/train-your-brain-to-focus

(12) https://www.theguardian.com/science/2016/aug/23/sleep-resets-brain-connections-crucial-for-memory-and-learning-study-reveals

(13) https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12671-014-0285-3