Stemmen

Ontmoet ondernemers: Nicholas Oliver

Leestijd:  4 Minuten

Nicholas Oliver is de bekroonde oprichter en CEO van de tech-startup people.io, een innovatieve app die de consument beloont die de controle neemt over zijn persoonlijke gegevens. Dit is hoe hij zijn bedrijf heeft opgericht.

 

Het idee

Olivers werk in digitale marketing en reclame, zoals bij multinationaal reclamebureau WPP, wakkerde zijn interesse in gegevensprivacy in het online tijdperk aan. Gezien het toenemende gebruik van adblockers in het Verenigd Koninkrijk (in 2015 groeide dit met 82 procent), wilde Oliver onderzoeken hoe de ‘aandachtseconomie’ van online adverteerders en uitgevers zou kunnen bestaan naast personen die de controle nemen over hun gegevens. 

Hij kreeg het idee om personen te helpen om hun persoonlijke gegevens aan adverteerders te licentiëren, waardoor een win-winsysteem ontstaat. "In de afgelopen jaren ben ik het concept van de aandachtseconomie gaan onderzoeken en hoe verschillende factoren, waaronder adblocking, de directe waarde van de aandacht van een persoon verhogen," zei hij in een interview met TechCrunch. "Het Eureka-moment kwam toen ik nadacht over hoe gegevensprivacy gecombineerd kan worden met de aandachtseconomie."

 

De missie

Oliver vat het doel van people.io samen als een "firewall voor mensen": zoals een firewall de gegevens op uw computer beschermt, beschermt zijn service de informatie die gekoppeld is aan uw online identiteit. Zijn missie is om ervoor te zorgen dat mensen controle hebben over hun persoonlijke gegevens en zelf kunnen kiezen hoe, wanneer, waar en door wie die gegevens worden gebruikt.

Het voordeel voor adverteerders is dat ze relevantere doelgroepen kunnen bereiken dankzij actuele en juiste informatie en dat ze adblocking kunnen omzeilen terwijl ze aan de gegevensbeschermingswetgeving voldoen. "Eigendom en controle van persoonlijke gegevens zal de komende vijf tot tien jaar een van de belangrijkste maatschappelijke, economische en technologische uitdagingen zijn", zegt Oliver in een LinkedIn-post. "Onze missie is om mensen te helpen realiseren wat de de werkelijke waarde van hun gegevens is, zowel in een ervaringsgerichte als commerciële vorm." 

 

De uitdaging

Waarom hebben we meer controle nodig over hoe onze persoonlijke gegevens worden gebruikt? "Het huidige probleem met gegevens en privacy is dat het spectrum zich uitstrekt van de winkel op de hoek die u meer snoep wil verkopen, tot aan de Amerikaanse geheime dienst", vertelt Oliver tijdens een interview met online nieuwsplatform The Memo. "Er is op dit moment geen sprake van granulariteit of controle. Als u uw gegevens op Facebook of Google zet, kunnen beide partijen die gratis gebruiken."

Dat kan beangstigend zijn voor mensen, die ofwel diensten vermijden die hun persoonlijke gegevens gebruiken of zich storen aan de ‘opdringerige en verstorende aard’ van digitale reclame, wat de doeltreffendheid ervan ondermijnt, zoals op de website van het bedrijf wordt uitgelegd. People.io wil het "controleprobleem" oplossen zonder ingewikkelde en verwarrende instellingen, en zonder dat u de toegang tot online informatie en producten op hoeft te geven.

 

De oplossing

De app van people.io is erop gericht om mensen controle te geven "door onmiddellijke waarde voor de persoon te creëren: het gevoel van rompslomp wordt afgewogen tegen de voldoening van beloond worden." De visie is dat na verloop van tijd "het gevoel van waarde door tastbare beloningsmechanismen verandert in een intrinsieke waarde doordat het fysieke of digitale leven van een persoon wordt verbeterd."

Voor people.io is personen de controle geven over hun gegevens een van de enige haalbare oplossingen te midden van toenemende zorgen over online privacy, de opkomst van adblockingsoftware en politieke reacties zoals de aanstaande Algemene verordening gegevensbescherming in de EU, die naar verwachting een enorme impact zal hebben op online adverteerders. Het bedrijf gelooft dat de 16,2 miljard pond die jaarlijks aan advertenties in het Verenigd Koninkrijk wordt besteed, gebruikt kan worden om "mensen te betalen om hun gegevens te beheren."

 

Hoe het in zijn werk gaat

App-gebruikers worden beloond voor het verstrekken van hun gegevens, het beantwoorden van vragen en door zich bezig te houden met merken. Het verdiende tegoed kan direct worden gebruikt om digitale producten, abonnementen of cadeaubonnen te kopen of aan een goed doel te doneren. 

Bepalend is dat het bedrijf vertrouwen opbouwt bij zijn gebruikers door te beloven dat het in geen enkel stadium persoonlijke informatie deelt met derden. Gebruikers behouden het eigendom van hun gegevens: als ze hun account verwijderen, worden hun gegevens ook verwijderd. Het bedrijf is transparant over hoe gegevens worden gebruikt.

Voor personen die geleerd hebben om heel voorzichtig te zijn met hun persoonlijke gegevens, kan het even wennen zijn om gegevens vrijwillig aan adverteerders over te dragen. Maar door de zekerheid te bieden dat zij de baas blijven en door de aantrekkingskracht van waardevolle compensatie, wil people.io de spelregels rondom data en reclame veranderen.

 

 

Het bedrijf

In augustus 2015 richtte Oliver de start-up op in de technologiecluster in de Oost-Londense wijk Shoreditch. Hij haalde 150.000 pond op voor de financiering van de eerste fase van het project van particuliere beleggers en Europese ondernemers, waaronder Thomas Höegh (oprichter van Lovefilm, Arts Alliance en Growth Street) en Nick Robertson (oprichter van ASOS). De lancering werd ook ondersteund door The Founders Factory (een start-up-incubator en -versneller van Brent Hoberman en Henry Lane-Fox) en Wayra Deutschland (Telefonica’s zaaikapitaalinvesteringen en versnellingsdivisie).

Na de lancering van het dataplatform in het Verenigd Koninkrijk in 2017 wordt het bedrijf steeds sterker en er wordt momenteel geld ingezameld om de bedrijfsactiviteiten door heel Europa uit te breiden. De app werd in juli 2017 uitgeroepen tot de ‘trending app’ van iTunes UK, eindigde op nummer vier in de categorie lifestyle en werd in Marketing Week opgenomen als Top 100 Disruptive Brand. Onlangs is het bedrijf in zee gegaan met Telefónica Deutschland om een aangepaste versie van hun app op de Duitse markt te lanceren: O2 GET. 

 

Nicholas Oliver

Oliver is 30 jaar oud en heeft wereldwijd leidinggevende functies vervuld op drie continenten bij internationale agentschappen (WPP), Fortune 50-bedrijven (Ford Motor Company) en start-ups. In 2016 kreeg hij de NASDAQ Rising Star Award en hij zit nu in de Cloud, Data, Analytics & AI Council van TechUK, die 950 bedrijven in de Britse technologiesector vertegenwoordigt.

Naast het runnen van zijn bedrijf heeft Oliver wereldwijd op evenementen zoals Disruption Summit Europe gesproken over gegevensprivacy, en schrijft hij over actuele problemen rondom de waarde van persoonlijke gegevens. In een recent stuk getiteld Bankrupting society: the real value of personal data zegt Oliver: "Kan ik je de exacte waarde van iemands gegevens vertellen? Nee. In plaats daarvan zou ik vragen wat het kost om geen controle te hebben. Als mensen geen controle hebben, riskeren we niet alleen dat technologiebedrijven een fundamentele ongelijkheid in onze wereldeconomie vergroten, maar brengen we ook de hele vrije maatschappij in gevaar."