Ballonnen met vrolijke gezichten

Trends

Vijf manieren waarop werken in 2018 beter werd

Veel van de krantenkoppen waren dit jaar negatief, maar 2018 gaf ons ook verschillende redenen om blij te zijn, vooral over de manier waarop we werken. Alexander Garrett bejubelt de positieve kanten

 

1. De salariskloof tussen mannen en vrouwen werd bespreekbaar

Dit jaar hebben het VK en Duitsland wetten geïntroduceerd die werkgevers verplichten om melding te maken van de salariskloof tussen mannen en vrouwen. De resultaten zullen dan openbaar worden gemaakt. "Over salaris praten is in Duitsland nog steeds taboe," zegt Katarina Barley, waarnemend minister van Vrouwenzaken.

De eerste resultaten uit het VK(1) waren voorspelbaar: bijna acht van de tien werkgevers betalen mannen gemiddeld meer dan vrouwen en het gemiddelde gat voor alle werkgevers was maar liefst 9,8 procent.

Natuurlijk is de wereldwijde impact van de salariskloof tussen mannen en vrouwen ook enorm. In mei bracht de Wereldbank een rapport(2) uit dat onthulde dat deze loonkloof de wereldwijde economie jaarlijks 160 biljoen dollar kost. "Gelijke salarissen, gelijke werktijden en gelijke arbeidsparticipatie kunnen leiden tot een wereldwijde welvaartstoename van 23.620 dollar per persoon. Bovendien kan het zorgen voor extra voordelen, zoals minder ondervoeding en kindersterfte," zo meldt het rapport.

De impact van dit rapport leidde tot een nieuwe discussie over programma’s en beleid die het voor vrouwen makkelijker maken om naar het werk te komen, toegang te krijgen tot de basisinfrastructuur en financiële services en om land te bezitten. "Vrouwen beginnen zich nu te realiseren dat ze het recht hebben om over salaris te praten en dat ze niet stilgehouden kunnen worden," zegt Sam Smethers, algemeen directeur van de Fawcett Society, de grootste Britse liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor gendergelijkheid en vrouwenrechten. "Door erachter te komen wat hun collega’s verdienen, bevinden ze zich in een positie om ongelijkheid in salarissen aan de kaak te stellen."

Krachtige productiviteitsboost: als het goed gaat met vrouwen, gaat het goed met ons allemaal. Het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen verhoogt de productiviteit, omdat het de pool van talent vergroot en diversiteit stimuleert. Dit heeft een bewezen(3) effect op het bedrijfsresultaat.

2. Tuinen zijn onderdeel van het kantoor geworden

Vergeet die plant op uw bureau: 2018 markeerde de start van een grootschalige intrede van groen in het kantoor, met gemeenschappelijke doelen als welzijn en productiviteit in gedachten.

Toen ApplePark, het nieuwe hoofdkantoor van Apple in Cupertino, Californië, in februari 2018 werd gebouwd en ingericht, had het onder meer abrikozenboomgaarden en meer dan 9.000 nieuw aangeplante bomen. Google’s nieuwe hoofdkantoor in Londen, waarvan de bouw in 2018 van start moet gaan, krijgt een daktuin van 300 meter lang met vijvers, groenstroken en struikgewas.

Een nieuw ontwikkelingsproject met twee torens, dat wordt uitgevoerd door Make Architects in Londen, krijgt de grootste nieuwe tuin die de stad Londen ooit gezien heeft na de aanleg van het Barbican in 1982. Ook sponsoren steeds meer bedrijven moestuinen voor werknemers(4).

Het kantoor vullen met groen is "een uitstekende manier om ziekteverlof en stress tegen te gaan", zegt Danica-Lea Larcombe, doctoraalstudent aan de Edith Cowan-universiteit in Australië. "Idealiter willen we dat planten de lucht ‘zuiveren’ van ziekteverwekkers, de combinatie van bacteriën in het kantoor verbeteren en overleven bij weinig licht en weinig verzorging."

Krachtige productiviteitsboost: de werkplek verrijken met planten of andere elementen biedt concrete voordelen voor het bedrijfsresultaat, zegt dr. Craig Knight van de Universiteit van Exeter(5). Toen zijn onderzoekers in de kantoren van een van de vier grootste accountancybedrijven in Londen voor 10.000 Britse pond aan planten neerzetten, nam de productiviteit toe met ongeveer 15 procent.

Een ontspannen man met zijn voeten op het bureau

Onderzoek laat zien dat een ontspannen werkplek een fijne werkplek is

 

3. Bedrijven worden relaxter

De dagen van strenge kledingvoorschriften en regels voor het uiterlijk van werknemers lijken voorbij te zijn. Een onderzoek van de Britse hotelgroep Travelodge liet zien dat slechts een van de tien Britse kantoormedewerkers nog een pak draagt.

Zelfs ‘business casual’, dat in de jaren 80 door Silicon Valley populair gemaakt werd, wordt nu vervangen door ‘casual casual’. Aan beide kanten van de Atlantische oceaan zijn yogabroeken op kantoor nu ‘een ding’ en aansluitende leggings van leer of geïnspireerd op paardrijkleding zijn door de modepers(6) goedgekeurd voor het kantoor.

Een rapport van PWC(7) houdt de toenemende invloed van millennials hiervoor verantwoordelijk. Deze groep "voelt zich meestal niet prettig in strakke bedrijfsstructuren", volgens het rapport. Ze waarderen "een flexibele benadering van werk" en zoeken "in een werknemersmerk ongeveer dezelfde dingen als in een consumentenmerk".

Maar het gaat niet alleen om werkkleding. Tijdens het WK voetbal in juni en juli van 2018 gaven verschillende bedrijven hun werknemers vrij om de wedstrijden te kijken. Hiermee omarmden ze een meer ontspannen werkethiek. En dat het formele kantoor wereldwijd zijn langste tijd gehad heeft, lijkt te worden bevestigd door het nieuws dat er een Indiase versie gemaakt wordt van de satirische tv-show The Office. Deze show stelt de strakke hiërarchische werkplek in het land aan de kaak.

Krachtige productiviteitsboost: een ontspannen werkplek is een fijne werkplek. Onderzoek van de Universiteit van Warwich(8) liet zien dat geluk zorgt voor 12 procent meer productiviteit. Ongelukkige werknemers bleken juist 10 procent minder productief te zijn.

4. We hebben de flexibele werkplekken omarmd

Uit een rapport van Cushman & Wakefield genaamd Coworking 2018(9) bleek dat bijna 20 procent van de nieuwe kantoren in Londen uit flexibele werkplekken bestaat en er komen er in het hele land steeds meer bij.

Ook wereldwijd groeit de markt snel: tegen het einde van 2018 zullen wereldwijd zo’n 1,7 miljoen mensen in co-workingruimtes werken, zo kan worden geconcludeerd uit de Global Coworking Survey van Deskmag(10).

"Bedrijven zien flexibele kantoorruimte steeds meer als een essentieel onderdeel van hun bedrijfsportfolio en verwachten de komende drie jaar veel meer gebruik te maken van dit soort ruimtes dan ze op dit moment doen", meldt de EMEA Occupier Survey(11) van CBRE. "Innovatie en talent worden steeds vaker genoemd als redenen voor het kiezen voor flexibele ruimte."

Krachtige productiviteitsboost: er is meer dan genoeg bewijs dat aantoont dat er een verband is tussen productiviteit en de flexibele werkruimte(12), zoals de talloze onderzoeken(13) die laten zien dat mensen die hun werkplek waarderen productiever zijn.

5. KI-applicaties helpen ons slimmer te werken

Oké, de robotrevolutie is misschien nog niet doorgebroken, maar nieuwe producten en prototypes beginnen de manier waarop we eenvoudige taken op kantoor uitvoeren toch écht te veranderen.

Chatbots worden steeds vaker gebruikt, met name voor marketingservices en de klantenservice. AlterEgo, een nieuwe interface(14) die is ontwikkeld door onderzoekers van MIT, kan dictaties opnemen, zonder dat u hardop hoeft te spreken.

Het systeem bestaat uit een draagbaar apparaat en machine learning-software. Elektroden pikken neuromusculaire signalen in de kaak en het gezicht op die worden geactiveerd door het uitspreken van woorden ‘in uw hoofd’. Dit betekent dat u zelfs met uw computer kunt ‘praten’ in hele stille kantooromgevingen of tijdens een vergadering.

Google’s Pixel Buds(15)-koptelefoon laat bovendien zien hoe uw gesprek in realtime kan worden vertaald vanuit 40 verschillende talen. De Buds, die begin 2018 op de markt zijn gebracht, zijn "als het hebben van een persoonlijke vertaler", zegt Google.

Krachtige productiviteitsboost: nu KI ook alledaagse en herhalende taken binnen een organisatie kan uitvoeren, houden mensen meer tijd over om creatief te zijn, complexe problemen op te lossen en zich verder te focussen op het doen van werk dat impact heeft, zo meent de intelligente servicedesk Spoke(16).

 


Alexander Garrett is een freelancejournalist uit het Verenigd Koninkrijk die over een uiteenlopende zakelijke kwesties schrijft voor de Britse pers.

Bronnen:

(1) https://www.gov.uk/government/news/100-of-uk-employers-publish-gender-pay-gap-data

(2) https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29865/126579-Public-on-5-30-18-WorldBank-GenderInequality-Brief-v13.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(3) http://fortune.com/2017/01/18/leadership-diversity-bottom-line-career-advice/

(4) https://www.theguardian.com/small-business-network/2018/feb/19/gardening-leave-why-are-offices-turning-into-botanical-spaces

(5) https://www.theguardian.com/small-business-network/2018/feb/19/gardening-leave-why-are-offices-turning-into-botanical-spaces

(6) https://www.vogue.co.uk/gallery/leggings-fashion-trend-2017

(7) https://www.pwc.com/m1/en/media-centre/articles/winning-the-hiring-war-for-millenials.html

(8) https://www.fastcompany.com/3048751/happy-employees-are-12-more-productive-at-work

(9) http://www.cushmanwakefield.co.uk/en-gb/research-and-insight/2018/coworking-2018

(10) http://www.deskmag.com/en/background-of-the-2018-global-coworking-survey-market-research

(11) https://www.cbre.nl/en/research-and-reports/EMEA-Occupier-Survey-2018

(12) https://www.iwgplc.com/WorkspaceRevolution/Index

(13) https://www.forbes.com/sites/jacobmorgan/2015/12/03/how-the-physical-workspace-impacts-the-employee-experience/#6ac1df0779ea

(14) http://news.mit.edu/2018/computer-system-transcribes-words-users-speak-silently-0404

(15) https://support.google.com/googlepixelbuds/answer/7573100?hl=en-GB

(16) https://www.information-management.com/opinion/how-artificial-intelligence-will-replace-todays-it-service-desk