Een straat met twee rode paraplu's vanuit vogelperspectief

Productiviteit

Cultuurgeheimen van Netflix, LinkedIn en Spotify

Leestijd:  6 Minuten

Als u meer wilt weten over een bedrijf, inclusief uw eigen bedrijf, is een zogenaamd ‘cultuurdeck’ een belangrijk uitgangspunt. Etan Smallman onderzoekt

 

Hoewel de interne werking van de bedrijfscultuur vroeger een goed bewaard geheim was, kunnen bedrijven tegenwoordig niet wachten om de documenten van 100 pagina’s (of ‘cultuurdecks’) te publiceren waarin elk aspect van de principes die ten grondslag liggen aan de werking worden blootgelegd.

Dit is met name interessant, omdat bijna driekwart van de leidinggevenden beweert hun eigen cultuur niet te begrijpen volgens een Deloitte-onderzoek uit 2016. In de woorden van Bretton Putter "slagen ze er niet in om het enige concurrentievoordeel te benutten waar ze volledige controle over hebben."

Putter is een toonaangevende expert op het gebied van bedrijfsculturen van start-ups en snelgroeiende bedrijven en heeft 16 jaar gewerkt als beherende vennoot van een internationaal executive search-bedrijf. Hij kwam tot de conclusie dat hoe goed een bedrijf zijn cultuur gedefinieerd en begrepen had de grootste drijfveer was van de meest succesvolle werkwerkers.

In zijn nieuwe boek, Culture Decks Decoded, betoogt hij dat een cultuurdeck, de serie dia’s/handboek die de missie, visie en waarden van een bedrijf decodeert, het belangrijkste geheime wapen is voor elk bedrijf tegenwoordig. "Als CEO’s hun cultuur niet begrijpen of erin investeren, is het iets dat een kwetsbaarheid kan worden in plaats een troef", waarschuwt hij.

Foto van Bretton Putter

Bretton Putter

"Een goed ‘deck’ biedt een grondige uitleg van hoe het bedrijf werkt", voegt hij eraan toe. "Het onderscheidt het bedrijf van de concurrentie, vertelt hoe een bedrijf feedback, kennis en ontwikkeling, transparantie en diversiteit en inclusie benadert. In wezen is het een document waarin wordt uitgelegd wat het bedrijf van de werknemers verwacht en wat de werknemers van het bedrijf kunnen verwachten. Een geweldig cultuurdeck is een hulpmiddel dat de juiste kandidaten aantrekt en helpt om de verkeerde kandidaten zichzelf weg te selecteren uit het sollicitatieproces."

Hier onthult Putter de geheimen van vijf toonaangevende cultuurdecks.

1. Netflix

Netflix heeft het originele cultuurdeck geproduceerd, wat volgens COO van Facebook ,Sheryl Sandberg, waarschijnlijk het belangrijkste document was dat vanuit Silicon Valley is geproduceerd. De kernboodschappen zijn evenwicht, vrijheid en verantwoordelijkheid: bij Netflix ben je vrij in wat je doet en hoe je het doet, zolang je maar levert. 

Het bedrijf werft, ontwikkelt en ontslaat op slimme wijze en omschrijft zich als een professioneel sportteam, wat betekent dat iemand op de bank zit als degene niet op het juiste niveau zit en als dat niet werkt, wordt de werknemer ontslagen.

Netflix was een van de eersten die het had over briljante eikels,  werknemers die misschien heel slim zijn maar uiteindelijk een team verstoren, en hoe ze niet worden getolereerd.

Het bedrijf streeft ernaar de hoogste markttarieven aan werknemers te betalen en is daar eerlijk over. In het deck wordt aangegeven dat elke werknemer een hoog salaris betalen voor zijn of haar functie het doel van het bedrijf is en er wordt in feite ook geadviseerd dat werknemers regelmatig met andere bedrijven in gesprekken gaan, zodat ze begrijpen wat het markttarief is.

Het document ziet er heel gewoon uit (zwarte tekst op een witte achtergrond), maar het is ongelooflijk gedetailleerd. Het is 18 miljoen keer online bekeken sinds medeoprichter en CEO Reed Hastings het in 2009 op SlideShare  publiceerde. Dat betekent dat veel mensen bekend zijn met de Netflix-cultuur en niet alleen wat deze klanten te bieden heeft.

Netflix-logo op een iPad

2. LinkedIn

Het cultuurdeck van LinkedIn is kleurrijk en dynamisch en bevat veel afbeeldingen, vooral van mensen. Het bedrijf is gedetailleerd wat zijn waarden betreft, waaronder het nemen van "intelligente risico’s", "als een eigenaar" handelen, "onze leden staan voorop", "relaties doen ertoe" en "open, eerlijk en constructief zijn". Er wordt "uitmuntendheid" van iedereen geëist. "We leggen de lat hoog en willen de verwachtingen overtreffen", staat er in het deck.

Er staat duidelijk in wat er wordt verwacht van de werknemers en er wordt ook goed uitgelegd hoe mensen zich gaan ontwikkelen en verbeteren. Het maakt gebruik van een afbeelding van de CEO, Jeff Weiner, met een bord waarop staat ‘Talent is our No. 1 operating priority’, en gaat over het belang van talent, kennis en diversiteit.

In het deck van LinkedIn staan ook foto’s van werknemers die de tijd nemen om te sporten en hun persoonlijk welzijn verder te ontwikkelen en er wordt aangegeven dat de gezondheid van werknemers net zo belangrijk voor de missie is.

LinkedIn-logo op een iPad

3. Etsy

Etsy stelt in zijn deck vast dat cultuur niet slechts één aspect van het bedrijf is: het vormt de kern van het bedrijf. In het deck staat ook dat een sterke cultuur bijna elke reeks slechte beslissingen kan overwinnen, maar de beste technologie of de beste beslissingen kunnen een zwakke cultuur niet redden.

Etsy begrijpt dat cultuur niet alleen geweldig is binnen het bedrijf, maar juist het ding is dat het bedrijf aantrekkelijk maakt voor werknemers, meer dan het salaris en de uitdaging van een functie. De meeste mensen kiezen ervoor zich bij een bedrijf aan te sluiten op basis van hun interpretatie van de cultuur. In het deck wordt ook erkend dat cultuur een doorlopende, organische activiteit is.

Het cultuurdeck van Etsy is gericht op zijn personeel, maar laat ook het besef van zijn externe relevantie zien. Er wordt ook gesproken over zijn teams als facilitators van hun klanten: hen helpen geld te verdienen en hun passies en hobby’s online te waar te maken.

Etsy-logo op een iPad

4. Spotify

Misschien is het niet zo verwonderlijk maar het cultuurdeck van Spotify is druk en kleurrijk. Het begint met dat elk bedrijf een cultuur heeft, of het bedrijf nou denkt dat er wel of geen cultuur bestaat binnen de organisatie. En cultuur begint wanneer de oprichters bij elkaar komen en samen aan een probleem beginnen te werken.

"Als u naar uw visie toewerkt, zorgt cultuur ervoor dat u er komt", volgens het deck. Maar het voegt eraan toe dat "een goede cultuur niet hetzelfde is als een goed bedrijf… u hebt nog steeds een visie, een product en klanten nodig."

In tegenstelling tot veel andere bedrijven wordt er ook ruimte besteedt aan hoe u kunt herkennen of uw cultuur niet werkt. Het suggereert dat een cultuur niet werkt als veel mensen er niet meer om geven, wat vooral zichtbaar wordt wanneer goede werknemers zich buitengesloten voelen en ontslag nemen. Dit gebeurt vaak wanneer medewerkers tijd moeten besteden aan al het andere, behalve aan het maken en leveren. Ze hebben te maken met veel interne situaties, het reorganiseren en opnieuw structureren van het systeem, in plaats van zich te concentreren op de klant.

Spotify-logo op een iPad

5. HubSpot

HubSpot heeft een van de langere documenten en zeker een waar de meeste aandacht aan is geschonken. "We geven niet alleen om cultuur, we zijn erdoor geobsedeerd", verkondigt het deck. Cultuur helpt niet alleen geweldige mensen aan te trekken, maar versterkt ook hun capaciteiten en helpt ze om hun beste werk te verrichten.

Er wordt ingegaan op het belang van zowel ‘missie’ als ‘metingen’. De missie helpt het bedrijf om "de liefde van hun klanten te verdienen" en om kleine tot middelgrote bedrijven te helpen groeien. Het bedrijf is ook toegewijd aan metingen, omdat dit helpt om te begrijpen hoe resources kunnen worden verdiend om de missie te bevorderen.

Wat opvalt is de transparantie. Toen het document werd opgesteld, waren er meer dan 1.500 werknemers en HubSpot deelde nog steeds de financiën, de decks van de bestuursvergaderingen, de decks van de managementvergaderingen en de strategiedocumenten met iedereen.

Toen het bedrijf in 2014 naar de beurs ging, was een van de IPO-voorschriften dat de informatie alleen kon worden gedeeld met een selecte groep insiders op een bepaald niveau. HubSpot was hier niet blij mee en daarom heeft de onderneming het geld geïnvesteerd om van elke werknemer een insider te maken. 

Bij HubSpot is op vrijwel alles hetzelfde beleid van drie woorden van toepassing: "Denk goed na." Of het nu gaat om sociale media, het reis-, vakantie- of verzuimbeleid, het draait allemaal om het gebruiken van gezond verstand.

HubSpot-logo op een iPad


Etan Smallman is een Britse journalist wiens werk is gepubliceerd in kranten waaronder The Guardian, The Times, The Daily Telegraph en The South China Morning Post

Bent u op zoek naar nog meer slimme zakelijke inspiratie? Ontdek hoe de flexibele kantoorruimte van Regus uw kleine onderneming kan helpen groeien