Archieffoto van mensen die meubels verplaatsen

Stemmen

Een baan creëren waar u van houdt

Leestijd:  6 Minuten

Het zijn echt de kleine dingen die het verschil kunnen maken in een kantooromgeving. Bruce Daisley van Twitter denkt dat het net zo eenvoudig is als investeren in een paar comfortabele stoelen of samen meer lachen. Loulla-Mae Eleftheriou-Smith doet verslag

 

De dagen dat een ‘droombaan’ alleen werd bepaald door het salaris zijn voorbij. Tegenwoordig eisen slimme werknemers meer van hun werk, met de nadruk op werkplezier in plaats van een hoog salaris. In de recente wereldwijde enquête over werkplekken van IWG onder 18.000 professionals zei 80 procent van de respondenten bijvoorbeeld dat de mogelijkheid voor werknemers van hun bedrijf om overal te kunnen werken het bedrijf hielp met het werven en behouden van toptalent.

Natuurlijk blijft werk altijd werk. Daarom krijgen we betaald om het te doen. Maar hoe kunnen we het veranderen in iets waar we van houden? Bruce Daisley, Europees VP bij Twitter en host van de succesvolle zakelijke podcast, Eat Sleep Work Repeat, heeft het antwoord. Tijdens research voor zijn nieuwste boek, The Joy of Work, ontdekte hij enkele eenvoudige manieren die bijna iedereen kunnen helpen te houden van wat ze doen.

1. Verplaats het koffiezetapparaat

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatige, positieve interacties met onze collega’s een belangrijke manier zijn om ons werkplezier te vergroten. "Dus we moeten allemaal naar manieren zoeken om dit vaker te doen", zegt Daisley. "De positie van het aanspreekpunt van een team, zoals een koffiemachine of een bank, kan de manier waarop mensen samenwerken sterk beïnvloeden, waardoor het een onmiddellijke positieve impact kan hebben op de teamdynamiek van uw team."

Als het lastig is om uw koffiezetapparaat te verplaatsen, kan het principe worden toegepast op andere delen van het kantoorleven. Het favoriete voorbeeld van Daisley is een bedrijf dat ‘snackdonderdag’ introduceerde. Eén keer per week legde de receptioniste een selectie hapjes op een gemeenschappelijke tafel neer en iedereen op kantoor verzamelde zich eromheen en praatte ongeveer een kwartier met elkaar.

Ze keerden vervolgens terug naar hun bureau, maar wel nadat ze een band met elkaar hadden geschept. Als u op kantoor een sociaal gesprek met iemand voert, hebt u meer zelfvertrouwen om in de weken daarna met hen te praten om werkredenen," zegt Daisley.

Het voelt misschien onnozel om een ‘snackbijeenkomst’ te suggereren of de waterkoker te verplaatsen, maar het hele punt van een kantoor is om mensen met elkaar te laten praten en meer te produceren dan de som van hun delen, en deze kleine interventies hebben een meetbare impact."

2. Ga in ‘monnikmodus’ in de ochtend

Niet alleen zijn gelukkige werknemers productiever, maar productieve werknemers zijn ook gelukkiger. Het is echter niet altijd eenvoudig om in een kantooromgeving productief te zijn en de taken op uw takenlijst af te vinken. "Daarom moet u de ‘monnikmodus’ omarmen," vindt Daisley.

De bedoeling van een ochtend in de monnikmodus te gaan is om één of twee keer per week 90 minuten ononderbroken aan het begin van de dag te plannen om u op uw werk te concentreren. Geen telefoontjes, geen vergaderingen, geen e-mail en, indien mogelijk, geen mensen.

Zowel Greg McKeown, een bedrijfskundig adviseur op het gebied van leiderschap en auteur van Essentialism, en Cal Newport, professor computerwetenschappen aan de Universiteit van Georgetown en auteur van Deep Work, hebben de voordelen van de monnikmodus onderschreven om werk van hoge kwaliteit gedaan te krijgen.

Schets in renaissancestijl van monniken die de Schrift bestuderen

"Volgens Newport leven we in een tijdperk waar er zoveel onderbrekingen zijn dat het geen verrassing is dat het vier uur duurt voordat u klaar bent met een document, omdat u om de paar minuten wordt onderbroken", zegt Daisley. "Om tevreden te zijn met ons werk, moeten we een punt bereiken waarop we in blokken geconcentreerd ons werk kunnen doen."

Daisley begrijpt dat niet iedereen een baan (of werkgever) heeft die dit toestaat, maar zegt dat het de moeite waard is om een manier te vinden 90 minuten tijd voor uzelf vrij te maken zonder afleidingen.

3. Neem regelmatig pauze

Het kan vaak moeilijk zijn om een pauze te rechtvaardigen wanneer u nog veel werk hebt staan, maar op de lange termijn worden we juist productiever, gezonder en tevredener dankzij deze werkpauzes.

In een onderzoek over studenten die examens afleggen ontdekten onderzoekers dat degenen die pauze kregen het tien procent beter deden dan degenen die geen pauze mochten nemen. Uit het onderzoek, gepubliceerd in de Proceedings of National Academy of Sciences, bleek dat de optimale duur van een pauze 20 tot 30 minuten was en dat dit niet alleen effect had op nauwkeurigheid, maar ook op creativiteit en het geheugen.

Daisley stelt voor om te experimenteren met pauzes, ofwel door een koffiepauze te nemen om naar een koffiezaak te lopen of door naar een andere verdieping van het kantoor te gaan om thee te zetten. Een powernap doen of mediteren is ook een optie. En hoewel het misschien tegenstrijdig aanvoelt, suggereert hij ook om "de tijd te nemen op het moment dat u het minst in staat bent om afstand te nemen van dingen." Hij voegt eraan toe: "Sommige mensen melden dat pauzes het meest effectief lijken te werken op momenten van stress en uitputting."

4. Neem de tijd om eens te lachen

Een duidelijk teken van een werkplek vol tevreden werknemers is het geluid van vrolijk gelach. Niet alleen kan een moment van vrolijkheid de spanning doorbreken of stressvolle situaties in een kantoor verlichten, het kan ook een positief effect op het moreel van het personeel hebben.

Daisley weet nog heel goed toen hij werd betrapt door zijn baas terwijl hij een grapje maakte met een collega en het bedrijf een moeilijke periode doormaakte. Zijn baas wendde zich tot hem en zei: "Het is geen goed moment om lachend gezien te worden."

Daisley gelooft echter in de kracht van joie de vivre op het werk en haalt de bevindingen over binding van evolutionair psycholoog en antropoloog Robin Dunbar aan. "Als dieren elkaar verzorgen, creëren ze een band met elkaar en wordt de endorfinespiegel verhoogd", zegt Daisley. "Hoewel we elkaar niet op het werk ‘groomen’, kan lachen dezelfde functie vervullen. Het zorgt ervoor dat we ons met elkaar verbonden voelen, endorfines vrijkomen en het is erg goed voor het stimuleren van creativiteit."

Hij stelt voor om ruimte te maken voor humor en levendigheid in vergaderingen, waarbij een sociale bijeenkomst de meest voor de hand liggende gelegenheid is, maar hij herinnert ons eraan dat er ook ruimte is voor gelach in grotere vergaderingen waarin iemand een toespraak houdt of een mijlpaal viert. Het is de moeite waard om ook de mensen in een team te vieren die grappig zijn, zegt Daisley, en niet te vergeten dat gezellig samen lachen niet iets is dat alleen uitsluitend voor het kantoor is bestemd. Het is tenslotte gezond om te lachen.

5. Geef toe wanneer u fout zit

Zelfs de ‘perfecte baan’ verloopt niet altijd perfect. Het geheim zit ‘m in hoe u met de moeilijke perioden omgaat, zegt Daisley.

"Niemand wil fouten maken, laat staan daaraan toegeven," legt hij uit. "En in omgevingen waarin het halen van deadlines van essentieel belang is, kan het maken van fouten vaak worden gezien als tijdverspilling in plaats van een potentiële leerervaring. Maar fouten maken is zeer menselijk en toegeven dat u een fout hebt gemaakt, kan in feite vertrouwen binnen teams opbouwen. "

Daisley verwijst naar wat professor Amy Edmondson van de Harvard Business School in haar onderzoek ‘psychologische veiligheid’ noemt. Ze bestudeerde de best presterende medische teams en verwachtte dat ze minder fouten zouden maken dan de slecht presterende teams, maar ze ontdekte dat ze juist meer fouten maakten. Of ze hebben tenminste meer fouten geregistreerd, omdat de teams zich in een open omgeving bevonden waarin ze fouten konden bespreken.

"Bij de beste teams heerste er een sfeer waarin er een gevoel van vertrouwen en samenwerking was en mensen zich niet schaamden om toe te geven dat ze een fout hadden gemaakt", legt Daisley uit. "Edmondson zei dat de bereidheid om toe te geven wanneer men fout zit, een belangrijk onderdeel is van het ontwikkelen van een vertrouwde omgeving.

6. Vraag een rustruimte aan

Aangezien we het grootste deel van onze dag op onze werkplek doorbrengen, kan het bieden van een aantrekkelijk kantoor met praktische voorzieningen om werknemers gedurende hun hele dag te ondersteunen, zoals een rustruimte, een belangrijk pluspunt zijn voor personeelsleden en het personeelsbehoud aanzienlijk verbeteren. Dit kunnen plekken zijn om te ontspannen, op te laden, een dutje te doen of zelfs te mediteren.

Uit een enquête van Dale Office Interiors bleek dat meer dan een derde van de millennials vond dat een ontspanningszone het belangrijkste ontwerpaspect voor hen zou zijn wanneer ze op een kantoor zouden werken. Dit zou zelfs belangrijker zijn dan toegang tot sport- of recreatiefaciliteiten.

Daisley ziet dat steeds meer kantoren een ‘gemengde economie’ van stiltezones, bureauruimtes en sociale gebieden proberen te creëren en sommige hebben zelfs een mindfulnesszone, wat vooral handig kan zijn in stressvolle werkomgevingen.

Hij ontdekte zelfs dat een politiebureau in het Verenigd Koninkrijk een mindfulnesszone had geïmplementeerd. "Deze was niet gecreëerd omdat de leidinggevenden zeiden dat het nodig was, maar omdat enkele politieagenten vroegen of er een ruimte gereserveerd kon worden voor dit doel."


Journaliste Loulla-Mae Eleftheriou-Smith woont in het Verenigd Koninkrijk en schrijft onder meer voor The Independent en The Huffington Post.

Een bedrijf runnen vanuit huis is niet altijd handig. Ontdek hoe de flexibele kantoorruimte van Regus past in uw plannen voor een gelukkiger arbeidsleven