Stemmen

Hoe u een inspirerende werkomgeving creëert

Leestijd:  5 Minuten

Essentieel voor het succes van een organisatie is het creëren van een dynamische werkcultuur, die zowel de groei van werknemers als die van het bedrijf stimuleert. Josh Levine, merkstrateeg en auteur van het nieuwe boek Great Mondays, introduceert hierin een bewezen formule voor het opbouwen en onderhouden van de ideale werkcultuur. Jenny Southan sprak met hem.

 

Amazon is een van de drie waardevolste bedrijven ter wereld (samen met Apple en Alphabet), maar wie wil daar nou werken? Het bedrijf is inmiddels berucht vanwege zijn verziekte werkcultuur, die door The New York Times werd omschreven als ‘uitputtend’. In het artikel wordt beweerd dat werknemers worden aangemoedigd om in vergadering elkaars ideeën de grond in te boren en dat er wordt verwacht dat e-mails na middernacht worden beantwoord. Het komt blijkbaar ook vaak voor dat mensen achter hun bureau zitten te huilen en de omstandigheden in de magazijnen worden zelfs ‘gevangenisachtig’ genoemd.

Uber kwam eveneens negatief in het nieuws met berichten over seksuele intimidatie en het tegen elkaar uitspelen van werknemers in een agressief concurrerende omgeving. Volkswagen haalde in 2015 de voorpagina toen bleek dat ingenieurs de resultaten van het verbrandingsgedrag van dieselmotoren hadden gemanipuleerd; het ‘hyperkritische management’ zou hieraan ten grondslag liggen. De gevolgen van dit emissieschandaal zijn voor Volkswagen ongelofelijk schadelijk geweest. Het bedrijf moest alleen al in de VS een boete van 30 miljard dollar betalen. Volgens PwC "kan een slechte bedrijfscultuur van kwaad tot erger gaan". Hun Annual Corporate Directors Survey uit 2018 liet zien dat het probleem vooral te wijten is aan de toon die door het uitvoerend management wordt gezet – niet alleen aan de top, maar ook die van het middenmanagement.

In zijn nieuwe boek, getiteld Great Mondays: How to Design a Company Culture Employees Love (verschenen in december 2018), bespreekt auteur en cultuurdesignstrateeg Josh Levine beproefde methoden voor het verbeteren van de werkcultuur, iets wat hij zelf omschrijft als het enige "duurzame concurrentievoordeel". Maar wie is daarvoor verantwoordelijk? Hij schrijft: "Bedrijfswaarden zijn slechts wegwijzers. Het is de verantwoordelijkheid van leidinggevenden om hun eigen standpunt te ontdekken en daarna de meest waarschijnlijk weg naar de top aan te wijzen. De waarden van bedrijven zoals Percolate, The Flatiron School en WHISK bieden hun werknemers een leidraad. Maar het is belangrijk dat de weg naar de top breed genoeg is, zodat iedereen de vrijheid heeft om zijn of haar eigen weg te vinden."

Bedrijven met een positieve werkomgeving zijn op de lange duur meestal winstgevender. Dit komt doordat het ziekteverzuim en het personeelsverloop lager is, zelfstandig werkende mensen minder leiding nodig hebben en gemotiveerd personeel productiever is.

In 2018 werd Netflix het waardevolste mediabedrijf in de VS. Daar waar Amazon principes hanteert als zuinigheid, onenigheid en meedogenloos hoge normen, heeft Netflix juist integriteit, uitmuntendheid, respect, inclusiviteit en samenwerking hoog in het vaandel staan. De bedrijfsfilosofie van Netflix schrijft voor dat ‘mensen belangrijker zijn dan processen’ en dat ‘briljante eikels’ niet worden gewaardeerd. Netflix zegt: "We zijn van mening dat geniale mensen best een fatsoenlijke menselijke interactie kunnen aangaan en daar staan wij op." Yvon Chouinard, miljardenondernemer en oprichter van het outdoorkledingmerk Patagonia, heeft zijn bedrijf eveneens met succes groot gemaakt door mensen meer macht te geven. Werknemers kunnen surfen wanneer ze maar willen, deelnemen aan gratis yogalessen en moeten na 20.00 uur het pand hebben verlaten.

Voor managers van de oude stempel klinken dit soort initiatieven misschien als overdreven vertroetelend, maar het is inmiddels alom erkend dat millenials zich aangetrokken voelen tot bedrijven waarin ruimte is voor individuele ontwikkeling. Moderne werkplekken bedenken steeds creatievere manieren om talent aan te trekken, niet alleen door een trendy kantoordesign en het aanbieden van verzorgde lunches, maar ook door zich aan hun algehele levensstijl aan te passen met een reeks aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Vorig jaar werden 285 bedrijven uitgelicht in het overzicht Inc’s 2018 Best Workplaces en werd vermeld waarom deze bedrijven konden rekenen op een bijzonder hoge betrokkenheid van hun werknemers in de VS. De cultuurvoordelen omvatten onder meer onbeperkte vakantie (door 49 procent van de bedrijven aangeboden), kinderopvang op locatie, teambuildingsuitjes, conciërgediensten, reiskostenvergoeding, betaald ouderschapsverlof, gratis lunch, dagen waarop het huisdier mee naar kantoor mag, betaalde sabbaticals, koelkasten met bier en massages. ‘Radicale transparantie’, waarbij alle bedrijfsstatistieken met werknemers worden gedeeld (waaronder salarissen en wervingsplannen), werd ook aangehaald.

 Ballonnen die via een deur ontsnappen

De Future Organization’s Employee Experience Index geeft 252 organisaties van over de hele wereld een score en rangschikt ze. Volgens de ranglijst was Facebook vorig jaar het beste bedrijf om voor te werken, gevolgd door Google, Apple, LinkedIn, Ultimate Software en Airbnb. Levine kiest laatstgenoemde als voorbeeld van een bedrijf met een ‘cultuurvoordeel’. "Tijdens mijn laatste bezoek zag ik hen een gesprek voorbereiden en hadden ze een handgeschreven welkomstbordje met de naam van de persoon en stond er al een beker warme drank voor deze persoon klaar," vertelt hij. "De kamer was ontworpen als een van hun huizen en ik dacht: ‘Deze mensen kan het echt iets schelen’."

Levine zegt dat cultuur "oorzaak en gevolg is van alle beslissingen de we gedurende de dag maken". "Wanneer we ergens naar binnen lopen, krijgt men meteen een gevoel dat een symptoom van de cultuur is," zeg hij. "Als ik nadenk over wat er niet werkt, zijn dat de fysieke en figuurlijke grenzen en barrières die tijdens de groei binnen een organisatie zijn ontstaan. Het kan gaan om muren of kantoorhokjes, verdiepingen, managementniveaus of verschillende groepen, waardoor mensen niet het soort relaties opbouwen die noodzakelijk zijn voor de optimalisatie van hun manier van werken."

 Uit de Fortune’s 100 Best Companies to Work for 2018 kwam Salesforce als de grote winnaar naar voren, omdat het bedrijf ‘rijke beloningen, zowel geldelijk als geestelijk’ aanbiedt. Het bedrijf heeft $ 5,5 miljoen aan bonussen uitgekeerd aan werknemers die nieuwe collega’s aandroegen en alle nieuwkomers krijgen 56 uur per jaar betaald om in hun community vrijwilligerswerk te doen.

"De kracht van cultuur zit niet enkel in een duurzaam concurrentievoordeel voor bedrijven in de vorm van meer winst, maar het is vooral een voordeel voor de mensen die er werken," zegt Levine. De hamvraag is hoe men kan beginnen met het positief veranderen van de werkomgeving. "Verander wat u kunt binnen uw afdeling," geeft hij mee. "Of u nu de manager of een collega binnen die groep bent, u hebt wel een zekere invloedssfeer. Het maakt echter niet uit hoe plat of democratisch uw organisatie is: als de CEO er geen brood in ziet, komt u nergens.


Jenny Southan is freelancejournaliste en redactrice en oprichtster van de reistrends voorspellende publicatie Globetrender.

Auteur Jenny Southan

Hoe goed werkt uw kantooromgeving voor uw werknemers? Ontdekt hoe Regus uw bedrijfscultuur kan transformeren