Een rij gele badeendjes

Stemmen

Wat kan een geluksdokter ons leren over leiderschap op afstand?

Het geheim van leidinggeven aan een mobiel team komt in feite neer op communicatie en het onderhouden van zorgzame werkrelaties. Etan Smallman doet verslag

 

Een felbegeerde werkplek aan het raam, flexibele werkuren en toegang tot een superieur koffiezetapparaat zijn allemaal redenen voor een positiever gevoel over ons werk. Maar al deze punten verbleken bij het belang van het hebben van een goede baas(1).

Volgens Gallups State of the American Workplace uit 2017(2) heeft ongeveer de helft van de Amerikaanse werknemers weleens ontslag genomen vanwege een verschrikkelijke leidinggevende. En slechts 21% van de werknemers vindt dat hun prestaties "worden gemanaged op een manier die hen motiveert tot het verrichten van uitstekend werk". Andere onderzoeken(3) tonen daarentegen aan dat een leidinggevende die in staat is om zijn team betrokken te maken, kan rekenen op een hogere productiviteit en lagere kosten ten gevolge van personeelswisselingen.

Als u leidinggeeft aan een team, kunt u zich afvragen hoe u het laatstgenoemde type leider wordt, vooral als u een team met mobiele werknemers onder uw hoede hebt. Gelukkig kan successchrijver en zelfbenoemde geluksdokter Andy Cope(4) u daarbij een handje helpen. Hij heeft meer dan tien jaar onderzoek gedaan naar de invloed van positiviteit op het inspireren van anderen. Hij stelt dat leidinggevenden de taak hebben om zich te laten inspireren, in plaats van dat zij andere personen moeten inspireren.

Sinds de publicatie van zijn laatste boek, ‘Leadership: the Multiplier Effect'(5), verkent Cope hoe deze stelling wordt toegepast in de wereld van het nieuwe flexibele werken.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten van een geweldige leider en in hoeverre zijn de meningen hierover in de afgelopen jaren veranderd?

Andy Cope: vroeger vonden we dat een manager voortdurend zijn personeel in de gaten moest houden, over hun schouder moest meekijken en de baas moest spelen en dat zolang u er was om bevelen uit te delen, zij moesten doen wat u zei. Dat was natuurlijk niet altijd het geval. Veel mensen zijn bij controlerende micromanagers meer geneigd om het bijltje erbij neer te leggen als de baas even niet oplet.

Gelukkig is de arbeidswereld de laatste tijd veel veranderd. Natuurlijk zijn er nog steeds slechte leidinggevenden die hun macht op een verkeerde manier uitoefenen, maar bij modern leiderschap draait het om mensen zover te krijgen dat ze bereid zijn om verder te gaan dan hun functie-omschrijving.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het houdt in dat u uw personeel moet overhalen. U moet ervoor zorgen dat ze u respecteren en vertrouwen.

Hoe past inspiratie in dit plaatje?

AC: "Sommige mensen denken dat u als leider iedereen moet inspireren, maar dat is niet het geval." Mijn onderzoek richt zich op het idee dat inspiratie bij u begint.

In de jaren 80 lanceerde een Britse fabrikant van warme ontbijtgranen een advertentie(6) met de slogan: ‘Centrale verwarming voor kinderen’. In deze advertentie at een klein jongetje een kom met havermout en kreeg aan de buitenkant een oranjeachtige gloed. Terwijl hij met al zijn vrienden naar school aan het wandelen was, stak hij ook hen aan met zijn energie. En zo denk ik ook over modern leiderschap. Om uw collega’s aan te zetten tot energie, passie en positiviteit, moet u eerst zelf een inspirerende leider worden.

De moderne wereld is meedogenloos; velen van ons maken lange werkdagen, dus het is de vraag hoe u uw magie en levendigheid behoudt. Mijn doctoraalscriptie richtte zich op "geluk, positiviteit en ontplooiing in de Britse publieke sector"(7) – waarin mensen werden bestudeerd die anderen in hun omgeving emotioneel opbeuren. Ik noem deze mensen de ‘twee procenten’– de twee procent van de populatie die het gelukkigst, vrolijkst en energiekst is. Aan deze twee procent zouden goede leiders zich moeten spiegelen.

Leidinggevenden zouden dit moeten beschouwen als een prachtige kans. Het is de mogelijkheid om een positief domino-effect van geluk en positiviteit te creëren dat doorstroomt naar uw team, naar uw klanten en daar voorbij.

succesauteur en zelfbenoemde 'geluksdokter' Andy Cope

Succesauteur en zelfbenoemde ‘geluksdokter’ Andy Cope

 

Is dit niet moeilijk als u leidinggeeft aan een mobiel team?

AC: "Ik vraag mensen: zou u een huurauto schoonmaken, voordat u hem terugbrengt? De meeste mensen zeggen nee, omdat het niet hun auto is en het ze niet echt kan schelen. Als je mensen echter naar hun eigen auto vraagt, is het antwoord anders – als het uw eigen auto is, neemt u de tijd om hem schoon en netjes te houden. En zo werkt het ook met onze baan. Als leider wilt u dat mensen om hun baan geven en moet u ervoor zorgen dat ze eigenaarschap voelen.

Als het op werken op afstand aankomt, moet de nadruk op communicatie en vertrouwen liggen. De Amerikaanse psychotherapeut dr. John Gottman deed 40 jaar lang onderzoek naar positieve communicatie(8). Hij adviseert dat we allemaal moeten proberen om op de werkplek drie keer positiever te zijn dan dat we negatief zijn. Dit houdt in dat elke keer dat u iets hebt aan te merken op een collega, u drie positieve dingen moet zeggen om de balans te herstellen.

Sterker nog, als u een echt hoogpresterend team wilt cultiveren, raadt dr. Gottman aan een verhouding te hanteren van zes positieve opmerkingen voor elke negatieve opmerking(9).

Wat zijn de kerneigenschappen die managers van mobiele werknemers zouden moeten ontwikkelen?

De drie ‘R’-en’ van modern leiderschap zijn: relaties, relaties, relaties. Als uw personeel mobiel werkt, vergt dat van u als leider meer emotionele intelligentie dan normaal. U moet in staat zijn om een connectie te maken met die persoon en begrijpen wat u moet doen om het beste in hem of haar naar boven te halen.

Iedereen is anders. Ik geef leiding aan een mobiel team en ik weet dat er sommige mensen zijn die ik elke dag moet bellen om ze een hart onder de riem te steken en ze te vragen naar wat er vandaag is goed gegaan. Anderen zijn daarentegen tevreden als ze eens per maand van me horen via Skype. Het vinden van het juiste communicatieniveau voor de juiste mensen is cruciaal.

Hoe haalt u het beste uit uw mobiele werknemers?

Vinden uw werknemers dat zij zich bezighouden met een baan, een carrière of een roeping? De manier waarop mensen hun werk benaderen, maakt een groot verschil. Als ze het als slechts een ‘baan’ zien, is hun investering in hun werk laag. Als ze het beschouwen als een ‘carrière’, hopelijk met een visie voor de langere termijn, voelen ze zich meer betrokken. Maar pas als ze hun werk als ‘roeping’ zien, zullen ze alles in hun baan investeren.

Tijdens mijn doctoraalonderzoek ontdekte ik dat alle mensen die onder de twee procent vielen, hun rol op de werkvloer als carrière of roeping zagen. Ze zien een zingeving in wat ze doen. Een buitenstaander kijkt misschien naar een persoon die in een callcenter werkt en ziet diegene als iemand met ‘slechts’ een baan. De twee procent ziet echter de waarde in van het helpen van klanten en ontlenen aan die rol een belang dat verder gaat dan het genereren van inkomsten.

Mobiel personeel steunt op gemotiveerde individuen, omdat u ze niet voortdurend fysiek in de gaten kunt houden. In een enquête van Gallup(10) over motivatie op de werkplek, werd respondenten gevraagd of ze het eens waren met de volgende stelling: "Er is iemand op de werkvloer die om me geeft". Daarnaast werd gemeten hoe tevreden zij waren over hun rol.

De grootste voorspeller voor een hoge motivatie bleek een positief antwoord op de eerste vraag te zijn: "Ja, mijn manager geeft om mij als persoon".

Dat houdt in dat u zich moet focussen op de menselijke connectie die u met uw mobiele werknemers hebt. Stop vooral niet met uw wekelijkse telefoongesprekken om de verkoopcijfers door te nemen, maar toon daarnaast ook oprechte interesse in uw mensen. Een goede manier waarop u mensen om u en uw bedrijf kunt laten geven, is door eerst om hen te geven.

 


Etan Smallman is een Britse journalist wiens werk is gepubliceerd in kranten waaronder The Guardian, The Times, The Daily Telegraph en The South China Morning Post

Bronnen:

(1) http://www.cityam.com/1418087411/secret-happiness-good-boss

(2) https://www.nytimes.com/2018/08/06/smarter-living/how-to-deal-with-a-bad-boss.html

(3) https://hbr.org/resources/pdfs/comm/achievers/hbr_achievers_report_sep13.pdf

(4) https://www.artofbrilliance.co.uk/meet-the-team/andy-cope

(5) https://www.hodder.co.uk/books/detail.page?isbn=9781473679450

(6) https://grocerytrader.co.uk/ready-brek-returns-to-tv-and-brings-central-heating-for-everyone/

(7) https://www.artofbrilliance.co.uk/resources/research

(8) https://www.gottman.com/professionals/

(9) https://greatergood.berkeley.edu/article/item/getting_the_ratios_right

(10) https://news.gallup.com/businessjournal/28561/fifth-element-great-managing.aspx